Az online marketing egyik fontos eleme a keresőhirdetések. A keresőhirdetések, azok a hirdetések, amelyek a keresőmotorok (pl. a Google) találati listája felett vagy alatt jelennek meg, illetve a keresőmotorral szerződésben álló partner oldalakon.
Magyarországon a Google Ads – a Google saját hirdetési rendszerében jeleníthetünk meg keresőhirdetéseket.
Google Ads fiókot bárki ingyenesen, különösebb hozzáértés nélkül, létre tud hozni. A fiókhoz vagy megadunk egy bankkártya számot, amiről a Google leveheti a hirdetések költségét, vagy bankszámláról mi magunk utalhatjuk át előre a kívánt hirdetési keretet.
Megadott szabályok szerint szöveges, képes vagy videó hirdetéseket hozhatunk létre.
Kiválaszthatjuk a célközönséget ország, nyelv és még egyéb tulajdonságok alapján.
Meghatározhatjuk a napi hirdetési keretet, illetve, hogy maximum mennyit szeretnénk adni egy hirdetésért.
A Google találati tetején és alján szöveges hirdetéseket jeleníthetünk meg, amelyeket általunk megadott kulcsszavak alapján kapcsol a releváns találati listához.
Ezekért a hirdetésekért átkattintási alapon fizetünk. Vagyis csak azokért a hirdetés megjelenésekért kell fizetnünk, amire rákattintottak a hirdetést olvasók.
A hirdetésre kattintva a felhasználó a weboldalunk általunk megadott oldalára jut.
Google hirdetésünket és a hozzá megadott kulcsszavainkat különböző mutatók szerint minősíti és az így kapott minőségi pontjaink alapján dönti el, hogy milyen magas kattintási árral vehetünk részt a hirdetési poziciók megszerzéséért folytatott aukciós versenyben. Egy jó minőségi mutatóval rendelkező hirdetés alacsonyabb áron juthat ugyanazon hirdetési helyhez, mint egy alacsonyabb minőségi ponttal rendelkező hirdetés.
Vagyis a cél, hogy minél jobban optimalizáljuk a hirdetéseink szövegét és a hozzátartozó kulcsszavakat és azok minél relevánsabbak legyenek a hirdetés fogadóoldalára, hogy minél kevesebbet kelljen fizetünk az átkattintásokért, és minél több látogatót érhessünk el ugyanazon költségkeretből.
A Google Ads hirdetési rendszerében nyomonkövethetjük a hirdetéseink teljesítményeit különböző jelentésekkel, a kapott eredmények feldolgozása után további beállításokat eszközölhetünk a minél sikeresebb hirdetések érdekében.
Például meghatározhatjuk mely napokon vagy mely órákban jelenjenek meg a hirdetéseink, ha azt látjuk a statisztikákból, hogy bizonyos napokon vagy órákban jobban teljesítenek a hirdetéseink, mint máskor, ezáltal kevesebb olyan hirdetésért kell fizetnünk, ami nem hozza meg a számunkra megfelelő konverziót.
Szöveges, képes és videó hirdetések a Google tartalmi hálózatán jelenhetnek meg.
Weboldalak szerződnek a Google-el arra, hogy az oldalaikon elhelyezik a Google Ads hirdetéseit – ez a Google Adsense – és az ezekre a hirdetésekre történt kattintásokból a Google jutalékot fizet a szerződött weboldalaknak.
A tartalmi vagy megjelenítési hálózaton már nem csak kattintás alapon helyezhetünk el hirdetéseket, hanem megjelenésszám alapon is. Vagyis meghatározhatjuk, hogy 1000 megjelenésért mennyit fizetünk. Ezt leegyszerűsítve akkor érdemes alkalmaznunk, ha márkát szeretnénk építeni az adott hirdetéssel és nem azonnal szeretnénk eladni szolgáltatásainkat.
Általános tapasztalat, hogy a megjelenítési hálózaton elhelyezett hirdetések többször jelennek meg, de arányaiban kevesebb átkattintást eredményeznek. Ez nem jelenti azt, hogy nem lehet így eredményesen hirdetni. Mindig a céljainktól és a függ, az adott piac is nagy mértékben befolyásolja, hogy melyik a legjobb módszer a hatékony hirdetésre.
Miért éri meg a Google Ads hirdetési rendszerét használni?
- Mert azonnali eredményeket érhetünk el a hirdetéseinkkel. A hirdetéseink a létrehozásuk után rövid idővel már meg is jelennek, és látogatókat hoznak nekünk akár még aznap. Így hatékonyan hirdethetünk meg akciókat, látogatókat szerezhetünk a weblapunknak akkor is, ha az adott kulcsszavakra nem szereplünk a Google természetes találati listájának elején. Fizetett hirdetéseinkkel a hirdetések között jó helyeket szerezhetünk meg, és így azonnal láthatóvá válunk.
- Bármikor új hirdetéseket hozhatunk létre egy másik szolgáltatás vagy akció megjelenítésére, vagy a meglévő hirdetéseinket módosíthatjuk, az Google Ads azonnal reagál változtatásainkra. Nem kell megvárnunk, míg a Google keresőrobotjai újból átvizsgálják az oldalainkat, felfedezik és megjelentetik a változtatásainkat.